BDO – jakie obowiązki w Polsce mają sprzedawcy Amazon?

Czy sprzedając towary za pośrednictwem magazynów Amazon w Polsce (FBA) musisz zarejestrować się do BDO? Sprawdź, jakie obowiązki w zakresie opakowań i rejestru BDO musisz spełnić, aby uniknąć kar! 

Czym jest BDO? 

BDO, czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, to ogólnopolski rejestr, w którym przedsiębiorcy muszą raportować m.in. informacje o odpadach i opakowaniach, aby spełnić wymogi prawne związane z ochroną środowiska. Rejestr ten odpowiada niemieckiemu rejestrowi LUCID.  

Każdy podmiot, który dokona rejestracji w BDO otrzymuje swój unikalny numer rejestracyjny, który powinien być umieszczany na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności na fakturach VAT. 

 Sprzedawcy Amazon a rejestracja w BDO 

Obowiązek rejestracji BDO dotyczy m.in. podmiotów, które 

  • Wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach 
  • Dokonują eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w opakowaniach 

Za wprowadzenie do obrotu uważane jest odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium Polski w celu używania lub dystrybucji, a także: import produktów w opakowaniach i wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów w opakowaniach na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej. 

Oznacza to, że każdy sprzedawca Amazon, który: 

  1. Korzysta z programu FBA Amazon i przechowuje swoje towary w magazynach Amazon w Polsce, lub 
  1. Nie korzysta z magazynów Amazon w Polsce, ale sprzedaje towary do odbiorców w Polsce 

ma obowiązek rejestracji w systemie BDO w Polsce. 

Obowiązki związane z BDO w Polsce 

Rejestracja w BDO i uzyskanie numeru trwa ok. 30 dni. W procesie rejestracji może reprezentować Cię pełnomocnik. 

Przedsiębiorcy wpisani do rejestru BDO są obowiązani do prowadzenia elektronicznej ewidencji i sprawozdawczości odpadów. Sprawozdanie składa się raz w roku, do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Obejmuje ono m. in. informacje o wprowadzonych do obrotu w Polsce produktach w opakowaniach (w szczególności informacje o wadze i składzie surowców wykorzystanych w opakowaniach). W sprawozdaniach należy również wykazać dane dotyczące produktów w opakowaniach wysłanych z Polski do innych krajów UE i poza UE. 

Opłaty urzędowe 

Opłaty urzędowe związane z BDO można podzielić na opłaty stałe oraz opłaty zmienne. Do opłat stałych należy zaliczyć: 

  • Opłatę za rejestrację w BDO, która wynosi 200,00 PLN (dla mikroprzedsiębiorców) lub 800,00 PLN (dla pozostałych przedsiębiorców) 
  • Opłatę roczną BDO, która również wynosi 200,00 PLN (dla mikroprzedsiębiorców) lub 800,00 PLN (dla pozostałych przedsiębiorców) 

Do opłat zmiennych zalicza się: 

  • Opłatę produktową, która wyliczana jest na podstawie masy opakowań, w których wprowadzone zostały do obrotu produkty. Stawki uzależnione są od rodzaju materiału, z którego zrobione jest opakowanie, przy czym maksymalna stawka to 4,50 PLN za kg.   
  • Opłatę związaną z organizowaniem kampanii edukacyjnych, która obliczana jest jako 2% wartości opakowań wprowadzonych do obrotu. 

Istnieje możliwość zwolnienia z opłat zmiennych w przypadku, gdy łączna masa opakowań wprowadzonych do obrotu w Polsce nie przekracza 1000 kg (zwolnienie jest przyznawane w ramach pomocy de minimis). 

Alternatywną możliwością jest podpisanie umowy z wybraną Organizacją Odzysku Opakowań w Polsce, która zrealizuje odpłatnie i na zlecenie odpowiednie działania w zakresie recyklingu opakowań oraz prowadzenia kampanii edukacyjnych.  

Kary za niedopełnienie obowiązków 

Za niedochowanie obowiązków związanych z BDO grożą wysokie kary – nawet do 1 mln PLN! Sankcje mogą dotyczyć zarówno braku rejestracji w systemie BDO, jak i nieterminowego lub nieprawidłowego złożenia rocznego raportu. Dlatego też warto jak najszybciej zweryfikować swoje obowiązki w tym zakresie. 

Jak możemy pomóc? 

Wychodząc naprzeciw potrzebom sprzedawców Amazon uruchomiliśmy nową usługę – rejestrację i raportowanie BDO w Polsce. Raportowanie odbywa się wyłącznie na podstawie danych dostępnych w Amazon Seller-Central z minimalnym nakładem pracy po stronie sprzedawcy Amazon. Jesteś zainteresowany tą usługą? Skontaktuj się z nami! Zweryfikujemy Twoje obowiązki, przeprowadzimy proces rejestracji i pomożemy w wypełnieniu obowiązków sprawozdawczych.  

Podziel się:

więcej wpisów:

Jak uniknąć błędów przy zwolnieniu dyscyplinarnym – cz.1

Zwolnienie dyscyplinarne wymaga ostrożności. Zazwyczaj niesie daleko idące konsekwencje dla pracownika, ale błąd po stronie pracodawcy może mieć poważne skutki. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach można zastosować ten tryb rozwiązania umowy i jak uniknąć błędów.