Czym jest BDO?
BDO, czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, to ogólnopolski rejestr, w którym przedsiębiorcy muszą raportować m.in. informacje o odpadach i opakowaniach, aby spełnić wymogi prawne związane z ochroną środowiska. Rejestr ten odpowiada niemieckiemu rejestrowi LUCID.
Każdy podmiot, który dokona rejestracji w BDO otrzymuje swój unikalny numer rejestracyjny, który powinien być umieszczany na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności na fakturach VAT.
Sprzedawcy Amazon a rejestracja w BDO
Obowiązek rejestracji BDO dotyczy m.in. podmiotów, które
- Wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach
- Dokonują eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w opakowaniach
Za wprowadzenie do obrotu uważane jest odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium Polski w celu używania lub dystrybucji, a także: import produktów w opakowaniach i wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów w opakowaniach na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej.
Oznacza to, że każdy sprzedawca Amazon, który:
- Korzysta z programu FBA Amazon i przechowuje swoje towary w magazynach Amazon w Polsce, lub
- Nie korzysta z magazynów Amazon w Polsce, ale sprzedaje towary do odbiorców w Polsce
ma obowiązek rejestracji w systemie BDO w Polsce.
Obowiązki związane z BDO w Polsce
Rejestracja w BDO i uzyskanie numeru trwa ok. 30 dni. W procesie rejestracji może reprezentować Cię pełnomocnik.
Przedsiębiorcy wpisani do rejestru BDO są obowiązani do prowadzenia elektronicznej ewidencji i sprawozdawczości odpadów. Sprawozdanie składa się raz w roku, do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Obejmuje ono m. in. informacje o wprowadzonych do obrotu w Polsce produktach w opakowaniach (w szczególności informacje o wadze i składzie surowców wykorzystanych w opakowaniach). W sprawozdaniach należy również wykazać dane dotyczące produktów w opakowaniach wysłanych z Polski do innych krajów UE i poza UE.
Opłaty urzędowe
Opłaty urzędowe związane z BDO można podzielić na opłaty stałe oraz opłaty zmienne. Do opłat stałych należy zaliczyć:
- Opłatę za rejestrację w BDO, która wynosi 200,00 PLN (dla mikroprzedsiębiorców) lub 800,00 PLN (dla pozostałych przedsiębiorców)
- Opłatę roczną BDO, która również wynosi 200,00 PLN (dla mikroprzedsiębiorców) lub 800,00 PLN (dla pozostałych przedsiębiorców)
Do opłat zmiennych zalicza się:
- Opłatę produktową, która wyliczana jest na podstawie masy opakowań, w których wprowadzone zostały do obrotu produkty. Stawki uzależnione są od rodzaju materiału, z którego zrobione jest opakowanie, przy czym maksymalna stawka to 4,50 PLN za kg.
- Opłatę związaną z organizowaniem kampanii edukacyjnych, która obliczana jest jako 2% wartości opakowań wprowadzonych do obrotu.
Istnieje możliwość zwolnienia z opłat zmiennych w przypadku, gdy łączna masa opakowań wprowadzonych do obrotu w Polsce nie przekracza 1000 kg (zwolnienie jest przyznawane w ramach pomocy de minimis).
Alternatywną możliwością jest podpisanie umowy z wybraną Organizacją Odzysku Opakowań w Polsce, która zrealizuje odpłatnie i na zlecenie odpowiednie działania w zakresie recyklingu opakowań oraz prowadzenia kampanii edukacyjnych.
Kary za niedopełnienie obowiązków
Za niedochowanie obowiązków związanych z BDO grożą wysokie kary – nawet do 1 mln PLN! Sankcje mogą dotyczyć zarówno braku rejestracji w systemie BDO, jak i nieterminowego lub nieprawidłowego złożenia rocznego raportu. Dlatego też warto jak najszybciej zweryfikować swoje obowiązki w tym zakresie.
Jak możemy pomóc?
Wychodząc naprzeciw potrzebom sprzedawców Amazon uruchomiliśmy nową usługę – rejestrację i raportowanie BDO w Polsce. Raportowanie odbywa się wyłącznie na podstawie danych dostępnych w Amazon Seller-Central z minimalnym nakładem pracy po stronie sprzedawcy Amazon. Jesteś zainteresowany tą usługą? Skontaktuj się z nami! Zweryfikujemy Twoje obowiązki, przeprowadzimy proces rejestracji i pomożemy w wypełnieniu obowiązków sprawozdawczych.





