Od przyszłego roku ulegną zmianie limity odnoszące się do wydatków na samochody osobowe rozliczane w kosztach firmowych. Obowiązujące limity zostaną zastąpione przez nowe, których wysokość będzie uzależniona od poziomu emisji dwutlenku węgla.
Czego dowiesz się z artykułu?
Jakie zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych wejdą w życie od 2026 roku?
Od 1 stycznia 2026 roku limity kosztów amortyzacji, leasingu i najmu samochodów będą zależne od emisji CO₂, z nowym limitem 100 000 zł dla aut spalinowych o emisji 50 g/km lub wyższej.
Jakie są limity podatkowe dla samochodów firmowych w 2025 roku?
W 2025 roku obowiązują limity 225 000 zł dla aut elektrycznych i wodorowych oraz 150 000 zł dla pozostałych samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji przed 2026 rokiem.
Jak prawidłowo prowadzić ewidencję samochodów firmowych, aby uniknąć problemów z fiskusem?
Prowadź dokładną dokumentację przebiegu pojazdu i wydatków, korzystaj z narzędzi takich jak kalkulator ryczałtów samochodowych, aby zapewnić zgodność z przepisami podatkowymi.
Czy zakup samochodu przed 2026 rokiem pozwoli na korzystniejsze rozliczenie?
Zakup samochodu spalinowego i wprowadzenie go do ewidencji przed 31 grudnia 2025 roku pozwala stosować wyższy limit 150 000 zł, zamiast 100 000 zł od 2026 roku.
Jakie konsekwencje podatkowe grożą za błędy w rozliczaniu samochodów firmowych?
Błędy w ewidencji lub przekroczenie limitów mogą prowadzić do doszacowania dochodu przez urząd skarbowy, co zwiększa podstawę opodatkowania i obciążenia składkowe.
_________________________________________
Jak jest teraz?
Przypomnijmy, że przedsiębiorca ma prawo do amortyzacji samochodów osobowych tylko do pewnej wysokości. Obecnie nie stanowią kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
- 225 000 zł – w przypadku samochodów osobowych elektrycznych oraz z napędem wodorowym,
- 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.
Natomiast w przypadku samochodów osobowych leasingowanych, wynajmowanych i dzierżawionych, opłaty wynikające z zawartych umów (z wyjątkiem opłat z tytułu ubezpieczenia) nie stanowią kosztów podatkowych w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości auta (225 000 zł przy napędzie elektrycznym lub wodorowym).
Co się zmieni?
Od 1 stycznia 2026 roku podatkowy limit dotyczący kosztów samochodów osobowych będzie zależał od poziomu emisji CO₂ i wyniesie odpowiednio:
- 150 000 zł – jeśli emisja CO₂ silnika spalinowego samochodu osobowego wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
- 100 000 zł – jeśli emisja CO₂ silnika spalinowego samochodu osobowego jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Bez zmian pozostanie podatkowy limit dla samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym. Po 31 grudnia 2025 r. nadal będzie wynosił on 225 000 zł.
Problem z leasingiem operacyjnym
W ustawie nowelizującej przewidziano przepis przejściowy, zgodnie z którym nowych limitów nie stosuje się do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed dniem wejścia w życie nowelizacji, tj. przed 1 stycznia 2026 roku. Oznacza to, że przedsiębiorca, który zakupi samochód i wprowadzi go do ewidencji przed końcem 2025 roku, będzie mógł rozliczać go w kosztach na starych zasadach.
O ile zatem samochody amortyzowane przed 2026 rokiem zachowają dotychczasowe limity, to niestety nie jest jasne, co z samochodami objętymi leasingiem operacyjnym – w tym wypadku przedsiębiorca użytkujący samochód osobowy nie wprowadza go do swojej ewidencji i nie dokonuje amortyzacji; robi to bowiem firma leasingowa. Oznacza to, że w przepisach przejściowych jest luka, która może powodować istotne wątpliwości u leasingobiorców.
Warto już dziś przeanalizować, jak nowe limity wpłyną na rozliczenie samochodów osobowych w kosztach firmowych. Zapraszamy do kontaktu.





